De portugisiska vinerna har ständigt slagit från underläge, de är svårsålda och inte vidare populära. Men vad beror det egentligen på? Handlar det om svåruttalade regioner och gårdsnamn eller om att vi inte känner till druvsammansättningen? Nej, så enkelt är det nog inte. Och ska man tro de utländska talarna som föreläste på Wines of Portugal International Conference i slutet av förra året så ligger fokus alldeles för mycket på den interna politiken, där vinbönderna drar åt olika håll men håller varandra bakom ryggen när det behövs. Inte ett vinnande koncept som genererar ökade internationella marknadsandelar.
Men vinbönderna i Portugal börjar förstå att det måste hända något om de vill sälja sina viner. De går alltmer ifrån de klassiska och traditionella metoderna som länge legat dem så varmt om hjärtat för att anpassa sig till dagens marknad med hungriga konsumenter som kräver den allra bästa kvaliteten, och de portugisiska vinerna står sig verkligen i jämförelse med övriga världen. De bjuder på en otrolig mångfald i form av stilar och karaktärer och vinerna andas själ, hjärta och passion. Vi ska bara förstå hur bra de egentligen är.Och till vår hjälp har vi Bistro Reklambyrå som är Viniportugals samarbetspartner här i Sverige där deras uppgift är att bistå med intressant information och relevanta upplysningar angående de portugisiska vinerna. Bistro trycker bland annat upp en faktatidning om Portugals vinnäring och vi har lyckats få tag i några exemplar. Självklart vill vi dela med oss, så som en liten present från oss följer en tidning när ni beställer någon av våra portugisiska vinlådor. Läs, lär och njut av de fantastiska vinerna som kommit lite i skymundan men är som är värda att stå i rampljuset.
Erica Björklund Sattler
Lämna en kommentar